Reclamedrukwerk: De termen flyer of folder worden vaak door elkaar gebruikt ondanks dat het twee verschillende producten zijn.

Folder

De naam folder komt van het Engelse “to fold” ofwel vouwen. Een folder kan één of meerdere vouwen hebben, maar bestaat altijd uit één vel papier en is niet gebonden of geniet in de rug (dan heet het een brochure).
Het meest gebruikte formaat voor een folder is A5 en de drieluik folder (Liggend A4 met twee vouwen). Andere formaten zijn natuurlijk ook mogelijk.

De folder wordt o.a. gebruikt voor product-,bedrijfsinformatie op beurzen, in ontvangst- en wachtruimten. Een a

hiervan is de patiënten/fysieke klachten-informatie bij huisarts of ziekenhuis.

Formaten: Je kunt je ook onderscheiden door een afwijkend formaat te kiezen, een extra drukwerk afwerking zoals hoogglans of juiste een matte folie (luxe uitstraling).

 

Flyer

Een flyer is een strooibiljet, een pamflet of een blad papier met daarop reclame of informatieve tekst. Regelmatig treft je flyers aan in het huis-aan-huis reclamemateriaal of wordt het aangeboden op straat of op een beurs.

Op de flyer kan aan twee zijden informatie staan, compact en duidelijk … het moet direct de aandacht trekken door kleurgebruik en is snel te lezen dor indeling met koppen (max. 200 woorden per pagina). Dus veel tekst is niet aantrekkelijk (of het moet een handleiding zijn 🙂 ) Er moet een mooie verhouding zijn tussen afbeeldingen/foto’s en informatie is cruciaal.

Denk aan de de formule: Wie, wat, waar, waarom, hoe en eventueel hoe laat.

Formaten: A5 is handzaam, maar ook het ansichtkaartenformaat is een mooi formaat die mensen snel in de jaszak steken. Denk ook eens aan een boekenlegger, dat is een mooi EN afwijkend formaat die de aandacht trekt.

Tagged on: